پدر كاميون سازي ايران و بنيانگذار شركت ايران كاوه سابق درگذشت

اصغر قندچي بنيانگذار شركت ايران كاوه سابق درگذشت

اصغر قندچي بنيانگذار و مؤسس شركت ايران كاوه سابق  پس از سالها تلاش بي وقفه در صنعت خودروسازي سنگين كشور در سن ٩١ سالگي  در مورخه 7 مرداد 1398 دار فاني را وداع گفت و به ديار باقي شتافت.
به گزارش واحد ارتباطات و امور بين الملل شركت سايپاديزل، اصغر قندچی از بزرگان صنعت ایران كه از وي به عنوان پدر كاميون سازي ايران ياد مي شود، از اسفند ۱۳۹۷ به دلیل كسالت در بیمارستان ایران مهر بستری شده بود كه چند ماهی را نيز در بخش‌ای سی یو سپری کرد و سرانجام همين عارضه باعث شد تا در هفتم مرداد ۱۳۹۸ چشم از جهان فرو بندد.
بر اين اساس، مراسم تدفین وی روز هشتم مردادماه ۱۳۹۸ در بهشت زهرا (س) تهران، در آرامگاه خانوادگی ۹۳۸رأس ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد.
اين گزارش حاكيست، مراسم گرامیداشت وی نیز روز جمعه ۱۱ مرداد  1398 در مسجد جامع شهرک غرب رأس ساعت ٤ عصر برگزار می‌گردد.
مديرعامل و اعضاي هيأت مديره شركت سايپاديزل، ضمن عرض تسليت اين مصيبت جانكاه و فقدان مرد بزرگ و فراموش نشدني صنعت خودروسازي كشور، از خداوند منان، رحمت و مغفرت براي آن فقيد سعيد و صبر جميل و اجر جزيل براي بازماندگان مسئلت مي نمايد.

اصغر قندچي در سن 91 سالگي در گذشت

سوابق اصغر قندچي

کارآفرین ایرانی و پدر صنعت کامیون سازی و مؤسس اولین و بزرگترین کارخانه تریلر و کامیون ساخت ایران بدون مونتاژ خارجی به نام ایران کاوه سایپا دیزلکنونی است.

اصغر قندچی در دروازه قزوین تهران صاحب گاراژ بزرگی بود. قطعات کامیون ماک را که آقای حسین میردامادی از آمریکا می‌آورد، قندچی در گاراژ مونتاژ می‌کرد، ضمن اینکه برخی قطعه‌های این کامیون را متناسب با جغرافیای ایران تقویت می‌کرد. مثلاً ماک‌هایی که از آمریکا می‌آمد شاسی‌های کوتاهی داشت که قندچی به دلیل تردد ماک در جاده‌های ناهموار ایران ارتفاع شاسی‌ها را یک متر بلندتر می‌کرد.

وزیر اقتصاد وقت دکتر علی‌نقی عالیخانی همراه با معاونش آقای رضا نیازمند وقتی در گوشه ای از گاراژهای تهران مبتکری اینچنینی در زمینهٔ صنعت دیدند، بسیار حیرت کردند و چون کار فوق‌العاده باارزش او، نیاز کشور ایران بود، در همان گوشهٔ گاراژ، وزیر اقتصاد پروانه ساخت کامیون را به نام آقای اصغر قندچی نوشت و به او تقدیم کرد. قندچی تریلر غول پیکر و کامیون‌های ساخت خود و همکارانش در کارگاه را برای معرفی صنایع ملی ایران به نمایشگاه رساند. در روز افتتاح نمایشگاه محمدرضاشاه پهلوی و فرح پهلوی او را به سبب ابتکار درخشان صنعتی مورد تشویق قرار دادند و در نهایت اجازه‌نامه تأسیس کارخانه کامیون سازی را به او دادند.

قندچی با این امتیاز وبا همکاری مؤثر سرمایه‌دار ی به نام آقای حسین میردامادی، پایه اولین و بزرگترین کارخانه کامیون سازی کشور را پایه‌ریزی کرد واین کارخانه را به نام ” ایران کاوه نام نهاد. در نمایشگاه خودرو سازی برلین در سال ۱۳۵۶ قند چی جایزه بزرگ خودروسازی را از آن خود کرد. گرچه پس از انقلاب کارخانهٔ وی بنفع بنیاد مستضعفان مصادره و ملی شد .

امروزه آن شركت با نام سایپا دیزل جزوی از کارخانهٔ سایپا است با اینحال اصغر قندچی از تلاش نایستاد و کارخانهٔ کاوه کار را تأسیس کرد و تلاش‌های وی در جهت بازسازی حمل و نقل جاده ای کشور و نیز انتقال تانک و ادوات سنگین به مناطق جنگی در سرنوشت جنگ عراق با ایران بسیار راهبردی و حیاتی واقع شد.

اصغر قندچی برادرِ احمد قندچی (متولد ۱۳۱۲) از طرفداران جبههٔ ملی و یکی از سه دانشجویی است که در حملهٔ نیروهای امنیتی به دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ کشته شد.

برگرفته از ويكي پديا

 

اصغر قندچي بنيانگذار ايران كاوه و پدر كاميون سازي ايران

آقای اصغر قندچی
درگذشت ۷ مرداد ۱۳۹۸
ملیت ایرانی
پیشه سازنده کامیونهای ماک در ایران
سال‌های فعالیت پهلوی دوم
نهاد وزارت صنعت وقت
شناخته‌شده برای عموم کامیون‌داران ایران
نقش‌های برجسته بنیانگذار شرکت ایران کاوه و کمک رسان جبهه و جنگ (یکی از ارکان اصلی لجستیک و ترابری در زمان جنگ تریلی و کامیونهای ماک بود)
تأثیرپذیرفتگان یک ایران بزرگ
لقب پدر صنعت کامیون سازی ایران
دوره پهلوی دوم
دین اسلام
مذهب شیعه
آثار کامیون‌ها و تریلی‌های ماک معروف به کاوه
جایزه‌ها نشان امین الضرب
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.